6 - тий клас Урок 20. Інструментальна музика (камерний ансамбль, квартет)

29.10.2015 17:34

 

Тема: Інструментальна музика (камерний ансамбль, квартет)    

Мета: Пояснити та дати визначення поняття «камерний ансамбль», «квартет». Ознайомити учнів з прикладами байок, зміст яких пов’язаний з музикою. Прослухати квартет для двох скрипок та альта В.Барвінського. Ознайомитись та розучити пісню В.Філіпенка «Веснянка». Розвивати навички сприймання музичних творів, співацькі навички. Виховувати інтерес, любов до музики.

Задачі: учні повинні засвоїти поняття – квартет, навчитись аналізувати літературні твори, зміст яких пов’язаний  з музикою та робити висновки, визначати характер музичного твору, розучити пісню.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу та формування вмінь та навичок.

Хід уроку

І. Вступна частина.

1.1. Організаційний момент.

1.2. Перевірка готовності до уроку.

ІІ. Організаційний момент.

1.1. Повідомлення теми.

ІІІ. Вступна бесіда.

Минулого тижня у нас урок музики проходив у філармонії і там ми познайомились із духовим оркестром та інструментами які входять до нього. Давайте пригадаємо Які існують сімейства музичних інструментів. Почнемо з духових. Вони розподіляються, в залежності від матеріалу з якого вони виготовленні, на дві підгрупи: дерев’яні та мідні. Які пам’ятаєте назви духових інструментів і до якої підгрупи вони відносяться.

Яка група інструментів ще була присутня в оркестрі? Ударні інструменти. До них ми віднесемо: барабан, тарілки, металофон, литаври та ксилофон.

А якщо ми говоримо про симфонічний оркестр, тоді які групи інструментів ще мають бути присутні? (Струнні: скрипка, альт, віолончель, контрабас, арфа. Клавішні: фортепіано).

Розміщення інструментів у симфонічному оркестрі.

А як ви гадаєте, що треба зробити для того щоб інструменти звучали злагоджено?

Для того потрібне ансамблеве звучання.

Ансамбль – це не лише метро-ритмічна злагодженість а і спільне музикування та злагоджене звучання кількох інструментів або голосів (тобто гра одного музичного твору кількома виконавцями). Але ансамбль це може бути і назва колективу музикантів. Наприклад: ансамбль скрипалів, вокальний ансамбль або камерний ансамбль.

 У вас може виникнути запитання який це камерний ансамбль. Слово камерний походить від слова «camera» що з латинської мови означає кімната, тобто це невеликий ансамбль вокальний або інструментальний. Але словом ансамбль може називатися не тільки група виконавців а і музичний твір. Але ансамблеве виконання потребує від музикантів особливого вміння  злагодженого виконання не залежно від того скільки б виконавців не грало разом - двоє (дует), троє (тріо) чи більше.

Словами можна сказати багато, і все сказане сприймається нами дуже просто та зрозуміло. Тоді навіщо людям музика? А якщо потрібна, то яка?

Зараз ви послухаєте байку і дайте відповідь на таке запитання. Чому герої байки не зуміли виконати музичний твір.

Байка І. Крилова «Квартет» - 2 хв. – 4 хв.

Раз Мавпі та Мишкові, Ослу, Козлу,

Всім разом, як по змові,

Схотілося Квартет заграть.

Дві скрипки, ноти, бас і альт дістали

Й під липу в лузі посідали,

Щоб світ мистецтвом чарувать.

Ударили в смички,— ладу ж дарма шукать!

«Стій, братця, стій! — кричить їм Мавпа.

— Постривайте!

Хіба заграєм так? Інакше посідайте.

Ти з басом, Мишечко, сідай проти альта,

Я, прима, сяду проти втори;

Тоді вже буде музика не та:

У танець підуть ліс і гори!»

Знов сіли, почали Квартет;

А діло все не йде вперед.

«Стривайте ж, я знайшов секрет.—

Кричить Осел.

— Усе в нас піде ладом, як поряд сядем».

Послухали Осла, поважно сіли вряд;

А все-таки Квартет не йде на лад.

Ще гірше, ніж раніш, пішли між ними чвари

й свари, кому і як сідать.

Припало Солов'ю якраз там пролітать.

До нього всі вдались, як до свого спасіння:

«Будь ласка,— мовили,— та ж наберись терпіння,

Допоможи Квартет улаштувать,

І ноти, й інструмент зуміли ми дістать,

Скажи лиш, як сідать!»

«Щоб буть музикою, потрібне тут уміння,

Та трохи тонших би ушей,—

їм одмовляє Соловей.

—То ж, як сідати,— сварки марні,

Бо з вас музики незугарні».

То хто з вас може відповісти на моє запитання.

А хто з вас знає, що таке квартет?

Квартет (від лат. — четвертий) — ансамбль з чотирьох вико­навців, може бути вокальним і інструментальним.

Квартетом називають також музичний твір для чотирьох виконавців, кожний з яких має самостійну партію.

Давайте спробуємо і ми створити квартет, але так як у нас нема музичних інструментів. то ми спробуємо створити ритмічний квартет.

Поділімось на чотири групи. Три ряди – три групи, четверту партію залишаю за собою.

Робота з ритмічною вправою.

Для того, щоб добре робити якусь справу, потрібні вміння, старанність і злагода, а мистецьке виконання музичних творів вимагає особливої професійної підготовки.

         Оскільки справжньої музики у гope-квартету так і не вийшло, і ми змогли виконати тільки ритмічний квартет, то послухаймо дійсно злагоджену музику Василя Барвінського — Квартет для двох скрипок, альта та віолончелі.

Спочатку дізнаємось трохи про автора. Василь Барвінський – український композитор, піаніст, педагог, диригент, музичний критик, родом із Тернопільщини. Першою вчителькою музики була його мама – співачка і педагог. Навчався у Львові та Празі (Чехія). Писав переважно камерно-інструментальні твори, зокрема й для дітей. Мелодичне багатство музики Барвінського знайоме вам ще з молодших класів. З двох струнних квартетів, створених Василем Барвінським, зберігся один.

Слухання. В. Барвінський. «Квартет для двох скрипок, альта і віолончелі».  – 5 хв.

 

Аналіз прослуханого твору

Чи злагоджено звучала музика.

Чи поділяється твір на декілька частин чи має тільки одну.

Який характер має прослуханий твір.

Яка група інструментів виконувала твір.

Чи відчули ви які мотиви звучали у цьому творі 

Твір написаний на українські народні теми. Лише одну з чотирьох частин квартету, третю, написану раніше для своїх дітей, композитор побудував на власній мелодії.

Давайте пригадаємо українські народні пісні

А календарно-обрядові пісні поділяються на …

Сьогодні ми познайомимось з піснею, правда вона не народна, її написав композитор В.Філіпенко яка називається «Веснянка».

Демонстрація пісні В. Філіпенка „Веснянка”  - 3 хв.
Розучування пісні „Веснянка”

Підсумок уроку.

Яку тему ми розглянули на уроці?

Які музичні інструменти входять до складу класичного струнного квартету?

Назвіть  музичний твір, який ви прослухали на уроці та його автора.

Яку пісню розучували на уроці?

Які почуття вона викликає?

     Ребус

Подарункова пісня. – 4 хв.

 

 

© 2015 Усі права захищені.

cтворити безкоштовний сайтWebnode